REGULAMIN ŚWIETLICY DLA KLAS I-VIII

 

Szkoła Podstawowa nr 2

im. Władysława Broniewskiego Rok szkolny 2025/2026

 

 

I CELE I ZADANIA ZAJĘĆ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

·       Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:

− kształtowanie właściwego zachowania się w szkole, miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych,

− wyrabianie szacunku i właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów,

− kształtowanie prawidłowych postaw do mienia szkolnego oraz własności prywatnej,

− wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole,

− wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie,

− dbanie o estetykę i porządek w szkole i w świetlicy,

− rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie z trudnościami,

− wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów,

− kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,

− nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,

− współpraca z pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym, wychowawcami, biblioteką szkolną oraz rodzicami.

·       Rozwój intelektualny

–  zapewnienie pomocy w odrabianiu zadań oraz zorganizowanie warunków do nauki własnej,

–  rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,

− dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,

− organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci,

− stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów i innych form edukacyjnych utrwalających logiczne myślenie.

·       Kształtowanie postaw szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych:

− uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych,

− wykonywanie dekoracji okolicznościowych,

− udział w imprezach szkolnych według kalendarza imprez,

-  zapoznanie z kulturą ludową regionu.

·       Edukacja ekologiczna:

-  wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko naturalne,

-  wyrabianie nawyków segregowania śmieci,

-  podkreślanie ważności udziału w akcjach np., Dzień Ziemi.

·       Edukacja prozdrowotna:

− wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (zabawy na placu zabaw, sali gimnastycznej),

− wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie, uprawianie sportu),

− rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój dziecka.

·       Edukacja czytelnicza i medialna:

− czytanie w celu zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych,

− rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem,

− współpraca z biblioteką szkolną w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do wieku i zainteresowań dzieci.

-  wyposażenie dzieci w konkretną wiedzę i umiejętności, pozwalające na świadomy i krytyczny odbiór przekazów medialnych,

-  przygotowanie do właściwego odbioru komunikatów medialnych, a także do posługiwania się mediami jako narzędziami komunikowania, uczenia się.

 

II. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

 

1. Świetlica jest czynna w godzinach:

Poniedziałek 7.00 – 16.00

Wtorek 7.00 – 16.00

Środa 7.00 – 16.00

Czwartek 7.00 – 16.00

Piątek 7.00 – 16.00

 

2.     Świetlica szkolna organizuje opiekę wychowawczą uczniom klas I - VIII, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na brak zapewnienia opieki w tym czasie przez rodziców/prawnych opiekunów.

 

3.     Wychowankowie przyjmowani są na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców/prawnych opiekunów poprzez wypełnienie KARTY ZAPISU DZIECKA DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ i jej złożenie.

 

4.     W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:

 

·       obojga rodziców/opiekunów prawnych pracujących zawodowo.

·       rodzica dziecka, wychowującego samotnie dziecko, pracującego zawodowo.

 

5.     Świetlica wymaga pisemnych upoważnień do odbioru z datą i podpisem rodzica w przypadku odbierania dzieci przez inne osoby niż rodzic/prawny opiekun/osoby upoważnione do odbioru dziecka zapisane w KARCIE ZAPISU DZIECKA DO ŚWIETLICY.

 

6.     Po zakończeniu zajęć świetlicowych rodzice ponoszą odpowiedzialność za nieodebrane dziecko. W razie nieodebrania ucznia ze świetlicy w godzinach jej pracy (do16:00) oraz braku kontaktu z jego rodzicami/prawnymi opiekunami dziecko może zostać przekazane pod opiekę odpowiednim organom (policja).

7.     Procedury przyprowadzania i odprowadzania dzieci uczęszczających do świetlicy: wychowawca lub nauczyciel prowadzący inne zajęcia dodatkowe zobowiązany jest do zabrania uczniów z klas I-III bezpośrednio ze świetlicy i odprowadzenia ich po lekcjach lub zajęciach z jednoczesnym zgłoszeniem tego faktu wychowawcy świetlicy.

8.     Wychowawcy klas w przypadku jednorazowej konieczności zostawienia dziecka po lekcji mają obowiązek: zgłosić ten fakt wychowawcy świetlicy, zostawić kartkę z adresem, telefonem, nazwiskiem rodzica/prawnego opiekuna dziecka oraz informacją, kto i kiedy odbierze dziecko.

9.     Zajęcia świetlicowe mogą odbywać się w innym pomieszczeniu, na boisku szkolnym lub placu zabaw przy szkole, szczególnie w sytuacjach, gdy pozwalają na to warunki pogodowe.

 

III DOKUMENTACJA ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

1.     Roczny plan pracy świetlicy.

2.     Plan dnia świetlicy.

3.     Dziennik elektroniczny.

4.     Karta zgłoszenia dziecka do świetlicy szkolnej.

5.     Regulamin świetlicy szkolnej.

 

IV ZASADY FUNKCJONOWANIA ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

1.     Świetlica realizuje swoje zadania wg rocznego planu, układanego przez wychowawców na dany rok szkolny. W świetlicy organizowane są zajęcia programowe, dowolne, grupowe i indywidualne pod opieką wychowawcy.

2.     Wychowawcy świetlicy odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci, które zostały przyprowadzone do świetlicy lub zgłosiły się do niej same przed lub po lekcjach.

3.     Wychowawca świetlicy opuszczający z dziećmi świetlicę umieszcza na drzwiach świetlicy informację o aktualnym miejscu pobytu.

4.     Wszelkie zmiany dotyczące opuszczania świetlicy przez dziecko muszą być przekazane do wychowawcy świetlicy (zmienia się osoba odbierająca dziecko lub dziecko ma wracać samo do domu).

5.     Grupa wychowawcza nie przekracza 25 osób.

6.     Zabronione jest przynoszenie własnych zabawek przez dziecko, tabletów, odtwarzaczy mp3 itp. urządzeń elektronicznych.

7.     W świetlicy prowadzone są różnorodne zajęcia: sportowe, integracyjne, plastyczno – techniczne, dydaktyczne, czytelnicze, relaksacyjne. Dzieci mają również czas na zabawy własne.

 

V PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWAWCÓW

 

1.     Wychowawcy świetlicy odpowiedzialni są za bezpieczeństwo wychowanków od chwili zgłoszenia ich do świetlicy przez rodziców/prawnych opiekunów do chwili rozpoczęcia zajęć lekcyjnych oraz po zakończeniu lekcji do czasu ich przekazania rodzicom/opiekunom prawnym.

2.     Wychowawcy mają obowiązek zawiadomić rodziców/opiekunów o problemach mających miejsce podczas zajęć w świetlicy.

3.     W przypadku zaistnienia wypadku, któremu ulegnie wychowanek, wychowawca zobowiązany jest podjąć niezwłocznie następujące działania:

·       zawiadomienie      pielęgniarki      szkolnej      (pogotowia                              ratunkowego    – w uzasadnionych przypadkach);

·       zawiadomienie rodziców/opiekunów o wypadku i stanie zdrowia wychowanka;

·       poinformowanie o wypadku Dyrektora szkoły.

 

 

VI PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW

 

1.     Wychowanek ma prawo do indywidualnych zajęć, jeśli nie przeszkadza nimi innym dzieciom, wychowawcy podczas pracy z grupą, a także, jeśli nie zagrażają one bezpieczeństwu jego i innych dzieci.

2.     Wychowanek ma obowiązek przestrzegania regulaminu świetlicy ustalonego wspólnie z wychowawcami.

3.      Wychowanek ma obowiązek bezwzględnie każdorazowo zgłaszać wychowawcy potrzebę wyjścia z sali do toalety, biblioteki, na zajęcia dodatkowe itp.

4.     W czasie pobytu w świetlicy wymagane jest właściwe zachowanie:

-  uczenie się samodzielnej pracy, staranne odrabianie lekcji;

-  kulturalne spędzanie czasu wolnego;

-  kulturalne spożywanie posiłków;

-  niesienie pomocy potrzebującym, opieka nad młodszymi kolegami.

5.     Wychowanek ma obowiązek szanować wyposażenie szkoły i własność innych dzieci, dbać o porządek i estetyczny wygląd sali.

6.     Każdy uczestnik zajęć świetlicowych może otrzymać nagrodę:

-  za udział w konkursach,

-  dobre zachowanie, przestrzeganie Regulaminu, kulturę osobistą itp. w postaci:

·       pochwały ustnej,

·       pochwały na piśmie do rodziców i wychowawcy klasy,

·       nagrody rzeczowej lub dyplomu.

7.     Za nie przestrzeganie zasad dobrego wychowania, naruszanie Regulaminu, dla uczestnika świetlicy przewidziane są następujące kary:

·       upomnienie ustne nauczyciela świetlicy,

·       upomnienie ustne Dyrektora szkoły,

·       pisemne upomnienie i zobowiązanie ucznia do poprawy,

·       pisemne upomnienie Dyrektora,

·       nagana Dyrektora szkoły,

·       wnioskowanie o obniżenie oceny ze sprawowania.

 

VI  PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU OPUSZCZENIA ŚWIETLICY BEZ POZWOLENIA

 

·       W przypadku opuszczenia przez dziecko świetlicy bez pozwolenia, wychowawca powiadamia rodziców i wychowawcę klasy.

·       W obecności rodziców przeprowadza z dzieckiem rozmowę w celu przypomnienia regulaminu.

·       Wychowawca świetlicy sporządza notatkę służbową w dzienniku zajęć świetlicowych.

 

 

VII    PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU STOSOWANIA AGRESJI SŁOWNEJ, FIZYCZNEJ

 

·       Wychowawca świetlicy zobowiązany jest do interweniowania za każdym razem, gdy zaistnieje sytuacja zachowań agresywnych. Wychowawca izoluje uczestników zajścia, przeprowadza z nimi rozmowę, oraz powiadamia wychowawcę klasy i rodziców o zdarzeniu.

·       Wychowawca świetlicy sporządza notatkę służbową w dzienniku świetlicy lub zeszycie do tego przeznaczonym.

·       Następnie wychowawca świetlicy postępuje zgodnie ze szkolną procedurą postępowania wobec ucznia przejawiającego zachowania agresywne.

 

VIII  PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRADZIEŻY

 

·       Gdy ma miejsce kradzież wśród uczniów na terenie świetlicy, wychowawca przeprowadza rozmowę z poszkodowanym w celu wyjaśnienia zajścia i sporządza notatkę służbową.

·       Wychowawca informuje o zajściu dyrektora szkoły, który wdraża szkolną procedurę postępowania w przypadku kradzieży w szkole.

·       Świetlica nie ponosi odpowiedzialności za pozostawione w niej drogie przedmioty, zabawki, telefony, urządzenia elektroniczne, biżuterię, itp.

 

IX  PROCEDURA KONTAKTÓW Z RODZICAMI

 

·       Wychowawca świetlicy zobowiązany jest do stałego kontaktu z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne, kontakt telefoniczny, korespondencję, dziennik elektroniczny.

·       Wychowawca każdą rozmowę z rodzicem wpisuje w dzienniku zajęć.

 

X     PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIEĆMI KLAS I-III, KTÓRE NIE SĄ ZAPISANE DO ŚWIETLICY, A ZOSTAŁY CZASOWO Z RÓŻNYCH PRZYCZYN POZOSTAWIONE BEZ OPIEKI

 

·       Jeżeli uczeń skończył zajęcia, a nie uczęszcza do świetlicy szkolnej, opiekę do momentu przyjścia rodziców zapewnia mu wychowawca świetlicy. Tacy uczniowie zapisywani są na dodatkową listę.

·       Wychowawca klasy ma obowiązek wyjaśnić przyczyny nieodebrania dziecka przez rodziców/prawnych opiekunów, zostawić kartkę z adresem, telefonem, nazwiskiem rodzica/prawnego opiekuna dziecka oraz informacją, kto i kiedy odbierze dziecko.

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie

Realizacja: Superszkolna.pl